Jak wybrać rower

Kolarstwo stało się popularnym sportem, dostarcza możliwości zdrowego ruchu i relaksu w przyrodzie ludziom w każdym wieku. Rower znowu pojawił się w świetle dnia i stał się obecnie bardzo popularnym srodkiem transportu.

Zanim zdecydujecie się na kupno

Zanim zdecydujecie się na kupno, musicie uświadomić sobie kryteria wyboru. Główną rolę odgrywa teren, po którym będziecie się poruszać. Nie ma roweru w 100% uniwersalnego. Zawsze musi odpowiadać określonemu typowi terenu. Oczywiście można każdym rowerem jeździć niemal wszędzie, ale rezultatem takiej jazdy może być nie tylko ból pleców i nóg …

Kolejnym parametrem jest ogólna jakość roweru przy uwzględnieniu liczby kilometrów, jakie macie zamiar przejechać i stylu jazdy. Przy wyborze zwracamy uwagę na :

  • poziom jakości zastosowanych części (zestawu komponentów)
  • technologię wykonania ramy
  • jakość zastosowanych kół
  • wzrost jadącego

Niewłaściwy wybór wielkości ramy i nieodpowiednie ustawienie siodełka mogą wyraźnie pogorszyć wasze wyniki i spowodować wiele niepotrzebnie nieprzyjemnych doznań podczas jazdy i po niej.

Komponenty lub zestaw komponentów

Zestawem komponentów często nazywa się różne części roweru. Właściwie zestaw komponentów to zbiór części konkretnego producenta o takim samym poziomie jakości i oznakowaniu, np. Shimano Deore. Chodzi o hamulce, wsporniki kierownicy, pedały, przekładnie, siodełka, rogi, korby, przerzutki, przełączniki itd.

Najbardziej odpowiedni jest więc „zestaw kompletny“, w którym nie ma w rowerze przemieszanych komponentów o różnym poziomie jakości i różnych producentów. Obowiązuje prosta reguła, że im lepszej jakości materiałów użyto w zestawie, tym wyższa jest niezawodność, możliwość regulacji i trwałość. Najtańsze komponenty są często wykonane z wytłaczanej blachy lub plastyku, w zestawach najwyższej jakości zazwyczaj stosuje się skand, tytan i karbon. Drogie wysokiej jakości części wyraźnie obniżają ciężar roweru, co docenicie podczas dłuższych tras, kiedy oszczędność sił naprawdę ma znaczenie.

Rama

Mężczyźni preferują tzw. męski wariant ramy, który jest jednocześnie konstrukcją uniwersalną dla obu płci. Damskie ramy są pełnowartościowe pod względem technologicznym i jakościowym, ale zwraca się przy nich uwagę bardziej na wygodne anatomiczne siodełko, bardziej miękkie resorowanie, dobre panowanie nad rowerem, dostosowanie siodełka i czułe hamulce niż na drapieżną wyścigową geometrię.

Jakie są zalety poszczególnych materiałów ram?

Aluminium

  • + niska masa, sztywność
  • - niższa elastyczność

Karbon

  • + trwałość i skrajnie niska waga
  • - cena

Scandium

  • + jest to stop aluminium, który jest elastyczny i wytrzymały
  • - wyższa cena

Tytan

  • + niska masa, elastyczność, wytrzymałość i sztywność
  • - wyższa cena i droższa technologia obróbki

Magnez

  • + lekkość, wytrzymałość
  • - cena

Stal (na ogół jedynie najtańsze rowery)

  • + sztywność, elastyczność, dobra obróbka
  • - większy ciężar
Jak wybrać rower

Hamulce

W rowerach często stosowane są hamulce szczękowe. Mają dobre właściwości hamowania. Wadą jest spadek niezawodności po zamoczeniu, dlatego coraz częściej spotykamy się z hamulcami tarczowymi. Tarcza hamująca umieszczona jest przy piaście koła, dzięki czemu jest mniej wrażliwa na ewentualną deformację i zużycie pod wpływem zanieczyszczeń. Skuteczność hamulców jest wyższa a posługiwanie się nimi wygodniejsze.

Przekładnie

W przypadku jazdy rekreacyjno-sportowej decydujące znaczenie ma nie ilość przekładni, ale ich zakres. Rowery wyścigowe i sportowe mają przekładnie stopniowane delikatnie w celu idealnego wykorzystania częstotliwości naciskania na pedały. Jeśli przekładnia, kaseta i łańcuch należą do wyższej serii zestawów komponentów, to będą lżejsze i trwalsze.

Jaki rower wybrać?

Jestem amatorem wymagającego nieutwardzonego terenu

W takim przypadku rower górski (MTB) stanowi idealny wybór. Jest wyposażony w szersze opony z grubym wzorem, aby dobrze trzymał się również śliskiej powierzchni i pokonywał nierówności. Rowerzysta ma postawę bardziej wyprostowaną i trzyma szerzej kierownicę, by lepiej panować nad rowerem.

Rowery górskie dzielimy na rowery z stałą rama i rowery całkowicie resorowane, które mają resorowany widelec i ramę, co umożliwia rytmiczne naciskanie na pedały również na nierównej powierzchni oraz szybciej i lepiej poradzić sobie ze zjazdem. Dobre całkowicie resorowane rowery umożliwiają zablokować resorowanie przednie i tylne na asfaltowych odcinkach, lub blokują je automatycznie.

Muszę dostać się do pracy, na zakupy i na basen

Do jazdy na krótsze odległości odpowiednie są rowery nazywane miejskimi. Przeznaczone są do jazdy po podłożu równinnym i dobrej jakości. Również z tego powodu może mieć mniej przekładni i nie jest konstrukcyjnie przystosowany do wymagającego terenu.

Inną możliwość krótkich przejażdżek rekreacyjnych stanowią cruisery. Wygodne i efektowne rowery, które naprawdę przyjemnie urozmaicają drogocenny czas wolny. Duże resorowane siodełko uzupełniają długie ramiona kierownicy, piękna aluminiowa rama, szerokie opony i błyszczące chromowane części.

Preferuję klasyczne kolarstwo szosowe, pociąga mnie szybkość i wytrzymałość

Rowery szosowe mają wąskie opony, sztywne ramy aluminiowe lub karbonowe ramy, mają podwójne dźwignie hamulcowe na baranich rogach. Bardzo łatwo ulegniecie urokowi mijania w szybkim tempie krajobrazów przy zapomnianych drogach na prowincji – to jest to …

Jeżdżę po szosie i w terenie, nie chcę dwóch rowerów, ale jeden uniwersalny

W takim przypadku musicie wybrać kompromis. Oferuje go rower trekingowy. Różni się wyposażeniem i resorowaniem.

Rower crossowy łączy zalety roweru szosowego i górskiego. Jest przeznaczony do jazdy po szosie i w terenie bardziej urozmaiconym. Odznacza się większą średnicą kół 28“ (rower górski 26“), uniwersalnym wzorem opon i podobnymi przekładniami jak rower górski. Umożliwia więc pokonywanie większości dróg polnych i leśnych bez dużych kamieni i korzeni, asfaltowych dróg od równin po górskie wzgórza. W mieście jest wystarczająco szybki a jeśli nie ma wielu krawężników, kostek i torów, dojedziecie do pracy bez trudu.

Lubię agresywną jazdę urozmaiconą elementami akrobatycznymi

Rowerzyści pokazujący różne sztuczki i skoki używają rowerów typu street. Poradzą sobie także w bardzo wymagającym terenie i zniosą intensywna eksploatację, jednak nie nadają się do dłuższych tras. Do agresywnej jazdy w trudnym terenie należy polecić rower BMX (BMX = Bicycle Moto-cross[X]). Rowery te mają typową małą ramę (20"), gwarantującą dobre sterowanie rowerem i ogólnie wytrzymałą konstrukcję, która musi znieść skrajne obciążenia.

Przy wykonywaniu sztuczek na równej ziemi (flatland) zarówno na ulicy (street) lub na rampie używa się rowerów freestyle. Są one wyposażone w „pegi“ (kołki) na osiach piast umożliwiające wykonywanie różnych sztuczek.

Rowery Dirt Bike wykorzystywane są do skoków i do elementów technicznych prezentowanych na torach wyścigowych. Są wyposażone w przerzutkę, resorowany widelec, mają skuteczne hamulce i wygodne siodełko, które przynajmniej częściowo tłumi uderzenia w przypadku twardego lądowania.

Najwyższą jakość pod względem stosowanego materiału orz konstrukcji przedstawiają rowery typu downhill. Są one specjalnie przeznaczone do jazdy z góry (downhill) i do jazdy po zjeżdżalni (sloperide). Podstawę stanowi całkowite resorowanie, które przy przednim i tylnym widelcu uzupełnione jest najdoskonalszymi elementami technologicznymi.

Jak wybrać rower

Rowery elektryczne

W zasadzie są dwie możliwości zdobycia roweru elektrycznego. Możecie sobie kupić jedynie elektrozestaw, który zamontujecie na klasycznym rowerze lub od razu wybierzecie rower elektryczny. W każdym wypadku stosuje się silnik i baterie, które przez ok. 30 km (zależnie od terenu, wagi rowerzysty, napompowania opon) będzie wspomagać napęd roweru, lub całkowicie go napędzać. Przy naciskaniu na pedały w niektórych modelach następuje lekkie doładowywanie akumulatorów – rekuperacja.

Jak wybrać właściwą wielkość ramy?

Wzrost (cm): Wielkość i wysokość ramy według oznaczeń:
do 165 15”, 16”, S, do 44 cm
160 – 175 17”, 18”, M, do 48 cm
175 – 185 19”, 20”, L, do 52 cm
185 – 195 21”, 22”, XL, do 55 cm
ponad 195 23”, 24”, 58–60 cm

Uwaga: tabelka ma charakter orientacyjny, w przypadku rowerów crossowych i szosowych jest możliwy wybór wielkości o jeden poziom większy.

Rozróżnianie według wymiaru roweru

Wielkość ramy: Oznaczenie:
12”, 16”, 18”, 20”, 24” Rowery dla dzieci
26” Rowery górskie
28” Rowery crossowe, szosowe (trekingowe)

Kaski kolarskie

Kask kolarski powinien być:

  • wygodny
  • należycie zamocowany
  • z łatwym zapięciem
  • z wystarczającymi otworami wentylacyjnymi
  • z regulowanym paskiem
  • błyszczący i dobrze widoczny również z dużej odległości
  • z atestem państwowego urzędu probierczego